Fisa Proiect PEO 4.a.2 Întreprinderi sociale în mediul urban

Beneficiari eligibili

  • Autoritate publică locală
  • Autoritatea publică centrală
  • Furnizori de FPC autorizaţi

Informații despre apel

Programul Educație și Ocupare 2021-2027

Prioritate: 4. Antreprenoriat și economie socială

Obiectiv specific: ESO4.1. Îmbunătățirea accesului la piața muncii și măsuri de activare pentru toate persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, în special pentru tineri, îndeosebi prin implementarea Garanței pentru tineret, pentru șomerii de lungă durată și grupurile defavorizate de pe piața muncii și pentru persoanele inactive, precum și prin promovarea desfășurării de activități independente și a economiei sociale (FSE+)

Acțiunea 4.a.2 Sprijin pentru dezvoltarea antreprenoriatului

Apel: Sprijin pentru înființarea de întreprinderi sociale în mediul urban 

 

Scopul principal al economiei sociale, în comparație cu scopul economiei de piață nu este obținerea de profit, ci constă în îmbunătățirea condițiilor de viață și oferirea de noi oportunități pentru persoanele dezavantajate sau făcând parte din categorii vulnerabile.

Antreprenoriatul social combină afacerile tradiționale cu impactul social. Aceste întreprinderi există pentru a "face bine" și pentru a obține rezultate măsurabile în acest sens. Antreprenoriatul social se bazează pe bunăstare în toate aspectele: de la operațiunile interne ale întreprinderii la impactul acesteia asupra tuturor părților interesate și la rezultatul final, care este un impact social pozitiv.

Scopul prezentului apel de proiecte vizează sporirea investițiilor în dezvoltarea antreprenoriatului social, în special în domenii cu valoare adăugată ridicată și are în vedere:

  • dezvoltarea de scheme de sprijin și garanții pentru persoanele din mediul urban care doresc să devină antreprenori în domeniul ec onomiei sociale;
  • stimularea economiei sociale și antreprenoriatului social care să asigure locuri de muncă pentru persoane vulnerabile și nu numai;

Obiectivul acestei acțiuni este înființarea de structuri sustenabile de economie socială în mediul urban, pentru a asigura integrarea pe piața muncii a persoanelor din grupurile vulnerabile.

Autoritatea de Management pentru Programul Educație și Ocupare 2021-2027 este Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene,  mai multe detalii fiind accesibile din adresa  https://mfe.gov.ro/peo-21-27/  

Condiții de eligibilitate

Solicitanţii eligibili

 Solicitanți/parteneri eligibili în cadrul acestei cereri de propuneri de proiecte sunt administratori ai schemei de antreprenoriat , respectiv:

  1. entități ale economiei sociale, rețele, uniuni, federații din sectorul economiei sociale;
  2. furnizori de servicii sociale, organizaţii sindicale şi organizații patronale, furnizori de formare profesională autorizaţi publici şi pri vaţi, furnizori de servicii de ocupare acreditați publici și privați, asociaţii profesionale, camere de comerț și industrie, ONG uri;
  3. autoritati publice centrale sau locale, exclusiv in calitate de parteneri, în parteneriat cu toate categoriile de entitati eligibile mentionate la lit a) si b) de mai sus.

Toate categoriile de entităţi eligibile menționate mai sus, cu excepţia autorităților publice centrale sau locale, pot participa în cadrul proiectului atât ca beneficiar unic, cât și în parteneriat cu oricare din entităţile eligibile (autoritățile publice centrale sau locale pot avea doar calitatea de parteneri).

În cadrul acestui apel, proiectele se pot implementa cu solicitant unic sau în parteneriat cu unul sau mai mulți parteneri. În cazul proiectelor implementate în parteneriat, se va desemna obligatoriu ca lider al parteneriatului o entitate înregistrată fiscal în România.

Alegerea partenerilor este în exclusivitate de competenţa Solicitantului, în calitate de lider al parteneriatului. Partenerii vor fi selectați astfel încât să desfășoare activități relevante pentru domeniul proiectului, în funcţie de obiectivele specifice fiecărui apel de proiecte.

Pot fi selectați doar parteneri individuali, nu consorții, asociații de parteneri, grupuri de societăți. În situația în care activitatea în cauză nu poate fi asigurată de un singur partener, pot fi selectați mai mulți parteneri pentru implementarea aceleiași activități. În această situație, va fi detaliată implicarea fiecărui partener în implementarea activității comune.

Proiectele depuse în cadrul prezentelor apeluri se aplica pentru beneficiarii din:

  • Regiunile mai puțin dezvoltate ale României: Nord-Est, Sud-Est, Sud-Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Nord-Vest, Vest și Centru;
  • Zonele ITI: ITI Valea Jiului, ITI Țara Făgărașului, ITI Moții, Țara de Piatră, ITI Delta Dunării;

* Regiunea București-Ilfov este exceptată de la finanțare în cadrul prezentului apel de proiecte.

Un proiect depus în cadrul acestui apel poate fi implementat într-una sau mai multe din regiunile de implementare menționate mai sus.

Prezentul apel prevede alocări dedicate zonelor ITI. Un proiect depus în cadrul acestui apel, în cadrul unei Strategii ITI, poate viza doar zona respectivei strategii ITI, nefiind posibil ca proiectul să vizeze altă zonă acop erită de una sau mai multe Strategii ITI sau să se extindă la restul regiunii de dezvoltare sau la una sau mai multe regiuni de dezvoltare.

În cadrul acestui apel, proiectul va viza localități urbane, așa după cum sunt acestea definite și prezentate în Legea nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional Secţiunea a IV a Reţeaua de loc alităţi.

Durata de implementare a proiectului este de maxim 30 de luni. Proiectele care vor prevedea o perioadă de implementare mai mare de 30 de luni vor fi respinse.

Grup-ţintă

În cadrul prezentului apel de proiecte, grupul țintă al proiectului va fi format din:

  • persoane aflate în căutarea unui loc de muncă;
  • tineri cu vârsta de peste 30 ani;
  • șomeri, șomeri de lungă durată;
  • persoane din grupuri dezavantajate pe piața muncii;
  • persoane inactive;

Pentru a fi eligibile, persoanele din grupul țintă, la data intrării în operațiunile FSE+, îndeplinesc cumulativ următoarele criterii:

  • persoanele din grupul țintă trebuie să aibă domiciliul în una din regiunile mai puțin dezvoltate;
  • din grupul țintă trebuie să aibă domiciliul în teritoriul ITI vizat de proiect;

Rezultatele așteptate:

  • Participanti care sunt asistati in programe de dezvoltare competente antreprenoriale și prin activitati de mentorat si dezvoltare planuri de afaceri;
  • Participanți care au finalizat formarea cu certificat;
  • Locuri de muncă nou create pentru creșterea oportunităților de ocupare în cadrul întreprinderilor sociale înființate prin proiect;
  • Locuri de muncă nou create, ocupate la 6 luni de la finalizarea intervenției.  

Teme secundare

În cadrul Priorității 4, Obiectiv specific: ESO4.1 sunt vizate următoarele temele  secundare:

Tema secundară

Pondere minimă pe proiect %

 01. Contribuția la competențele și locurile de muncă verzi și la economia verde

1%

 04. Investiții în întreprinderi mici și mijlocii (IMM uri)

53%

 05. Nediscriminarea

3%

Întreprinderile sociale vizate de prezentul apel (în calitate de beneficiari finali ai schemei de antreprenoriat) sunt, în conformitate cu prevederile Legii nr. 219/2015 privind economia socială, cu modificările și completările ulterioare, întreprinderi organizate independent de sectorul public și care au scopul de a servi interesul general, interesele unei colectivităţi şi/sau interesele personale nepatrimoniale ale membrilor prin producerea şi furnizarea de bunuri, prestarea de servicii şi/sau execuţia de lucrări.

Aceste întreprinderi contribuie la dezvoltarea comunităţilor locale, inclusiv prin implicarea unor persoane aparţinând unor grupuri vulnerabile în activităţi cu caracter social şi economic, facilitând accesul tuturor la resursele şi serviciile comunităţii. 

Alocarea financiară și finanțarea acordată

Alocarea financiară a prezentului apel este de 104.917.647,00 euro (contribuția UE + contribuția națională), fiind dedicat exclusiv regiunilor mai puțin dezvoltate (Sud Vest Oltenia, Sud Est, Sud Muntenia, Nord Est, Nord Vest, Vest și Centru), exclus regiunea Bucuresti-Ilfov.

Bugetul apelului este compus din:

  • 85% finanțare FSE+ este de 89.180.000,00 euro;
  • 15% contribuție națională de 15.737.647,00 euro;

Din alocarea totală pentru acest apel, o alocare de 12.857.220,00 euro este dedicată teritoriilor ITI, după cum urmează:

Alocare financiară ITI

Valoare (euro)

 02. ITI Valea Jiului

2.857.160,00

 04. ITI Țara Făgărașului

1.428.580,00

 05. ITI Moții, Țara de Piatră

2.857.160,00

 08. ITI Delta Dunării

5.714.320,00

*Pentru a putea fi depuse, proiectele care vizează o zonă ITI trebuie să fie însoțite de un Aviz de conformitate (condiție de eligibilitate) emis de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară ITI, aviz prin care se confirma ca fiecare proiect care vizează o zo na ITI este conform/relevant față de obiectivele Strategiei de dezvoltare teritorială.

În cadrul prezentului apel de proiecte, valoarea totală maximă eligibilă a unui proiect este de 3.000.000,00 euro.

Prin excepție, în cazul proiectelor care vizează o strategie ITI, valoarea totală maximă eligibilă a unui proiect este de 1.428.580,00 euro.

În cadrul prezentului apel, finanțarea se acordă sub formă de granturi nerambursabile.

Valoarea ajutorului de minimis acordat per întreprindere socială nou creată este de maxim 100.000,00 euro/întreprindere, pentru minim 4 locuri de muncă nou create. Întreprinderea socială (persoana din grupa tinta) trebuie să asigure o cofinanțare proprie de minimum 10% din valoarea sprijinului financiar primit (asumarea unei cofinanțări proprii peste 10% va primi punctaj suplimentar).

 Cursul de schimb utilizat este InfoEuro aferent lunii iulie 2023, respectiv 1 EURO = 4,9638 RON.

Cuantumul cofinanțării acordate

Contribuția proprie minimă a solicitantului:

A. Contribuția solicitantului/partenerilor pentru cheltuielile care NU FAC obiectul schemei de ajutor de minimis

Cofinantarile procentuale, pe tipuri de entitati cu rol de beneficiar/partener

 

 

 

Tip Regiune

Persoane juridice de drept privat fără scop patrimonial

Instituţii de învăţământ preuniversitar/ superior private acreditate

Persoane juridice de drept privat cu scop patrimonial

Cofinantare UE %

Cofinanțare națională publică %

Cofinanțare națională publică - contributie proprie %

Cofinantare UE %

Cofinanțare națională publică %

Cofinanțare națională publică - contributie proprie %

Cofinantare UE %

Cofinanțare națională publică %

Cofinanțare națională publică - contributie proprie %

Regiune mai puțin dezvoltată

85

15

0

85

13

2

85

10

5

 

B. Contribuția solicitantului/partenerilor pentru cheltuielile care fac obiectul schemei de ajutor de minimis

În cadrul prezentului apel de proiecte, pentru cheltuielile care fac obiectul schemei de ajutor de minimis contribuția eligibilă minimă a solicitantului și partenerilor, după caz, din totalul costurilor eligibile este 0 (zero).

Activități eligibile

Acţiunile eligibile în cadrul acestui apel vor avea drept scop asigurarea sprijinului necesar pentru înfiinţarea de întreprinderi sociale, inclusiv de întreprinderile sociale de inserție, în mediul urban.

Antreprenorii întreprinderilor sociale vor beneficia de activități de formare profesionala și consiliere în domeniul antreprenoriatului și formare profesională în alte domenii, inclusiv în domeniul social.

Activitățile specifice sprijinite în cadrul apelului sunt structurate sub forma unei scheme de antreprenoriat, care presupune parcurgerea a 2 etape de implementare (obligatorii).

Etapa I - Sprijin pentru înființarea de noi întreprinderi sociale:

I.1. Informarea publicului cu privire la acțiunile derulate în cadrul proiectului (activitate conexă)

I.2. Selectarea grupului țintă ce va participa la acțiunile de sprijin organizate (activitate conexă)

Beneficiarul contractului de finanțare va selecta cel puțin 100 de persoane din grupul țintă / 50 de persoane în cazul unui proiect care vizează un teritoriu ITI care doresc să înființeze întreprinderi sociale în mediul urban, în vederea participării la activitățile proiectului.

I.3. Derularea programelor de formare antreprenorială (activitate relevantă)

  • Antreprenor în economia socială, cod COR 112032;

sau

  • Manager de întreprindere socială, cod COR 112036.

I.4. Alte activități de sprijin oferite în vederea înființării de întreprinderi sociale (activitate conexă)

  • dezvoltarea capacității și abilităților în diferite domenii relevante (alte activități de formare profesională)

I.5. Selectarea planurilor de afaceri ce vor fi finanțate în cadrul proiectului (activitate relevantă)

I.6 Furnizarea, de către administratorul schemei de antreprenoriat, a serviciilor personalizatede consiliere ulterior finalizării procesului de selecție a planurilor de afaceri (activitate relevantă)

Cel puțin una dintre următoarele activități de sprijin:

  • activități de consiliere în domeniul antreprenoriatului social (derulare a unor activități de tipul vizite de studiu/schimburi de experiență/de bune practici);
  • activități de consiliere în domeniul antreprenoriatului (funcționarea entităților juridice, conform planului de afaceri, management organizațional/financiar, dreptul muncii, reguli privind acordarea si utilizarea ajutoarelor de stat);

I.7. Asigurarea înființării și demarării funcționării întreprinderilor ce vor implementa planurile de afaceri cu ajutor de minimis în cadrul proiectului (activitate relevantă)

  • minimum 21 de planuri de afaceri selectate, în cazul proiectelor care vizează o regiune/mai multe regiuni de dezvoltare sau minim 10 de planuri de afaceri selectate, în cazul proiectelor care vizează un teritoriu ITI;
  • semnarea contractelor de subvenție;

*Durata de implementare a etapei I este de maximum 12 luni de la data de începere a perioadei de implementare a proiectului.

Etapa a II a Implementarea planurilor de afaceri și monitorizarea funcționării întreprinderilor sociale

În cadrul acestei etape, administratorul schemei de minimis are obligația de a include următoarele activități:

II.1. Decontarea de către administratorul schemei pentru entitățile economiei sociale a sumelor aferente implementării planurilor de afaceri selectate în cadrul proiectu lui (activitate relevantă)

Cheltuielile aferente înființării și funcționării întreprinderilor de economie socială finanțate intră sub incidența ajutorului de minimis, conform Schemei de ajutor de minimis.

* Întreprinderile sociale nou înființate vor asigura o cofinanțare de minim 10% din valoarea sprijinului financiar acordat (cofinanțarea proprie poate fi asigurată exclusiv în bani).

Ajutorul de minimis se va putea acorda în maximum trei tranșe, luând în considerare prevederile planurilor de afaceri depu se de către persoanele din grupul țintă. Prima tranșă va reprezenta maximum 50% din valoarea totală a finanțării nerambursabile solicitate de către întreprinderea socială.

II.2 Monitorizarea funcționării și dezvoltării entităților de economie socială finanțate (activitate relevantă)

Pe parcursul implementării planului de afaceri, administratorul schemei de ajutor de minimis poate accepta modificări ale acestuia, prin act adițional la contractul de subvenție.

Administratorul schemei de antreprenoriat are obligația de a se asigura că numărul persoanelor angajate în cadrul întreprinderilor nou înființate este cel puțin egal cu numărul total asumat inițial.

* Durata de implementare a etapei II este de minimum 14 luni dar nu mai mult de 18 luni de la finalizarea Etapei I.

Entitățile juridice înființate vor obține atestatul de întreprindere socială în termen de maximum 4 luni de la finalizarea Etapei I . Statutul de întreprindere socială se recunoaște prin dobândirea unui atestat de întreprindere socială, în conformitate cu Legea nr. 219/2015 privind economia socială.

Persoanele juridice de drept privat pot solicita un atestat de întreprindere socială, dacă actele de înființare și funcționare conțin prevederi prin care se demonstrează faptul că:

  • acţionează în scop social şi/sau în interesul general al comunităţii;
  • alocă minimum 90% din profitul/excedentul realizat scopului social şi rezervei statutare;alocă minimum 90% din profitul/excedentul realizat scopului social şi rezervei statutare;
  • se obligă să transmită bunurile rămase în urma lichidării către una sau mai multe întreprinderi se obligă să transmită bunurile rămase în urma lichidării către una sau mai multe întreprinderi sociale;
  • aplică principiul echităţii sociale faţă de angajaţi și administratori asigurând niveluri de salarizare/remunerare echitabile, între care nu pot exista diferențe care să depăşească raportul de 1 la 8.

Fiecare beneficiar al ajutorului de minimis va trebui să angajeze numarul minim de persoane pe care s-a obligat sa le angajeze, în cadrul întreprinderilor nou înfiintate, conform planului de afaceri, dar nu mai puțin de 4 persoane, corespunzător a 4 locuri de muncă înființate, la cel târziu 4 luni de la finalizarea Etapei I.

Locurile de munca nou create (minim 4/întreprindere socială) trebuie sa fie cu normă de lucru de cel putin 4 ore/zi și pe perioadă nedeterminată.

Nu se acceptă angajarea aceleiași persoane la mai mult de o întreprindere socială înființată în cadrul aceluiași proiect sau la alte proiecte gestionate de către același administrator de schemă de antreprenoriat în cadrul prezentului apel. Persoana al cărei plan de afaceri a fost selectat în vederea finanțării va trebui să aibă calitatea de reprezentant legal, acționar unic/acționar majoritar și administrator al afacerii nou înființate și sprijinite prin proiect.

În situația în care termenul de angajare (4 luni de la finalizarea Etapei I) nu este respectat, începând cu luna a 5 a de la semnarea finalizarea Etapei I, administratorul schemei de ajutor de minimis va aplica următoarele corecții financiare per loc de muncă neocupat.

Persoanele juridice nou înființate vor trebui să aibă sediul social și, după caz, punctul/punctele de lucru în mediul urban, în regiunea/regiunile de dezvoltare/teritoriul ITI în care se implementează proiectul.

Persoanele angajate în cadrul întreprinderilor nou înființate vor avea, în mod obligatoriu, domiciliul în regiunea/regiunile de dezvoltare/teritoriul ITI în care se implementează proiectul, în mediul urban sau rural.

Persoanele fizice din grupul țintă nu pot avea calitatea de asociat, administrator, reprezentant legal sau angajat în cadrul a mai mult de o întreprindere înființată în cadrul acestui apel.

Beneficiarii de ajutor de minimis au obligația de a respecta prevederile Ordinului nr. 1.284 din 8 august 2016 privind aprobarea Procedurii competitive aplicabile solicitanţilor/beneficiarilor privaţi pentru atribuirea contractelor de furnizare, servicii sau lucrări finanţate din fonduri europene, cu modificările și completările ulterioare.

Cheltuieli eligibile/neeligibile

Valoarea cheltuielilor salariale bugetate la nivel de plan de afaceri nu poate depăși valoarea de 216.000,00 RON.

Cheltuielile (directe și indirecte) care nu fac obiectul schemei de ajutor de minimis trebuie să reprezinte max. 30% din valoarea totala eligibila a proiectului.

Cheltuielile de tip FEDR, inclusiv cele pentru echipamente, și cheltuielile pentru închiriere și leasing vor respecta regulile și plafoanele stabilite prin G hidul Condiții Generale PEO 2021 2027. Valoarea cheltuielilor de tip FEDR nu trebuie să depășească procentul de 15% din valoarea cheltuielilor directe eligibile aferente proiectului.

Cheltuielile indirecte vor fi decontate ca rată forfetară de fix 15% din costurile directe cu personalul prin aplicarea articolului 54 litera (b) din Regulamentul UE 2021/ 1060.

Decontarea cheltuielilor se realizează pe bază de costuri reale și pe bază de opțiuni de costuri simplificate.

Evaluare și selecție

Evaluarea conformității administrative este complet digitalizată, realizată automat prin sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+, pe baza declarației unice, a cererii de finanțare, a bugetului și documentelor suport/justificative și a anexelor la cererea de finanțare încărcate de către solicitant în sistemul informatic MySMIS/2021/SMIS2021+.

Criteriile de evaluare preliminară a proiectului și a activităților sunt:

  • Încadrarea proiectului propus spre finanțare în programul operațional
  • Respectarea criteriilor de eligibilitate a cheltuielilor;  Includerea tuturor activităților obligatorii;
  • Respectarea condițiilor de acces stabilite în ghidul Solicitantului – Condiții Specifice.
  • Demonstrarea capacitații financiare a parteneriatului
  • Respectarea legislației europene și naționale, în cazul solicitanților entități finanțate din fonduri publice in ceea ce privește selecția partenerului/partenerilor ( unde este cazul);

Criterii de evaluare tehnică şi financiară aplicabile prezentului apel de proiecte sunt:

❖ Relevanța – maxim 30 de puncte, minim 21 de puncte. 

❖ Eficacitate – maxim 30 de puncte, minim 21 de puncte

❖ Eficiență - maxim 30 de puncte, minim 21 de puncte. 

❖ Sustenabilitate – maxim 10 puncte, minim 7 puncte. 

În cazul programelor cofinanțate din FSE+ pragul de calitate sub care proiectele depuse la finanțare sunt declarate respinse este de minim 70% din punctajul maxim care poate fi acordat.

Depunerea proiectelor

Apelul de proiecte este de tip competitiv, cu termen de închidere a apelului.

Perioada de depunere: 18.08.2023, ora 16:00 - 15.12.2023, ora 16:00. 

Proiectele pot fi depuse exclusiv prin intermediul aplicației MySMIS2021/SMIS2021+ prin completarea și transmiterea acesteia online,  toate documentele aferente. 

Ghidul finanțării

Descarcă Ghidul Solicitantului

Căutați finanțare europeană

Finanțare inactivă
Perioadă de depunere proiect:

18 august 2023 - 15 decembrie 2023

Sursa de finanțare
Programul Operațional:

Educație și Ocupare

Axa prioritară:

Prioritate 4 - Antreprenoriat și economie socială

Vrei finanțare? Te ajutăm să iei legătura cu experții! Trimite-le un e-mail!

Cere ofertă de consultanță