Fisa Proiect PEO_P08 - Stagii de practică pentru elevi

Beneficiari eligibili

  • ONG
  • Instituție de învățământ
  • Parteneriat public-privat
  • Centre de evaluare și certificare a competențelor profesionale

Informații despre apel

Program: „Programul Educație și Ocupare 2021-2027“

Obiectiv de politică: 4 „Europă mai socială și mai favorabilă incluziunii, prin implementarea Pilonului european al drepturilor sociale“

Prioritate: P08 „Creșterea accesibilității, atractivității și calității învățământului profesional și tehnic“

Obiectiv Specific: ESO4.5 „Îmbunătățirea calității, a caracterului incluziv, a eficacității și a relevanței sistemelor de educație și formare pentru piața muncii, inclusiv prin validarea învățării non-formale și informale, pentru a sprijini dobândirea de competențe-cheie, inclusiv de competențe de antreprenoriat și digitale, precum și prin promovarea introducerii sistemelor de formare duală și a sistemelor de ucenicie (FSE+)“

 Ghid: „Adaptarea serviciilor educaționale adresate elevilor și personalului didactic din ÎPT – Stagii de practică pentru elevi”

Prezentul apel de proiecte vizează sprijinirea atingerii obiectivului specific ESO4 prin asigurarea de sprijin financiar sub-formă de grant nerambursabil în vederea implementării și parcurgerii de către elevii înmatriculați în învățământul profesional și tehnic inclusiv dual a programelor de pregătire practică. 

Condiții de eligibilitate

 Solicitanţii eligibili pot fi:

  • Instituții de învățământ gimnazial, liceal și profesional și postliceal (nivel ISCED 02, 03 și respectiv 04)
  • Structuri/agenții/organisme relevante, subordonate/coordonate de către Ministerul Educației
  •  Parteneri de practică publici sau privați (a se vedea Legea nr. 258/2007):
  • Angajatori
  • Asociații profesionale
  • Camere de comerț și industrie
  • Organizații sindicale și patronale
  • ONG-uri (asociații și fundații)
  • Instituţii şi organizaţii membre ale Pactelor Regionale şi Parteneriatelor Locale pentru Ocupare şi Incluziune Socială
  • Instituţii şi organizaţii membre ale consorţiilor şi parteneriatelor regionale şi locale în domeniile ocupării, educaţiei şi formării profesionale;

Proiectele pot fi depuse individual sau în parteneriat, constituit din două sau mai multe entități.

  • Proiectele depuse în calitate de beneficiar unic pot fi depuse exclusiv de către unități de învățământ gimnazial, liceal și profesional și postliceal (nivel ISCED 02, 03 și respectiv 04) care asigură integral grupul țintă al proiectului.
  • Proiectele implementate în parteneriat vor face parte, indiferent de calitatea de lider de parteneriat sau partener unitățile de învățământ gimnazial, liceal și profesional și postliceal (nivel ISCED 02, 03 și respectiv 04) care asigură grupul țintă al proiectului.

Fiecare „partener de practică“ (lider de parteneriat sau partener) trebuie să își asume asigurarea derulării programelor de pregătire practică pentru minim 10% din grupul țintă al proiectului în cadrul propriei organizații.

Pot fi selectați doar parteneri individuali, nu consorții, asociații de parteneri, grupuri de societăți. Prin parteneri individuali se înțelege entități juridice individuale, fără legături de acționariat între ele.

În situația în care activitatea în cauză nu poate fi asigurată de un singur partener, pot fi selectați mai mulți parteneri pentru implementarea aceleiași activități.

Proiectele depuse în cadrul prezentelor apeluri se aplica pentru beneficiarii din:

  • Regiunile mai puțin dezvoltate ale României: Nord-Est, Sud-Est, Sud-Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Nord-Vest, Vest și Centru;
  • Regiunea dezvoltată București Ilfov;

Încadrarea unei operațiuni pe tipuri de regiuni (mai puțin dezvoltate vs mai dezvoltată) se realizează în mod exclusiv pe baza domiciliului elevilor ce vor face parte din grupul țintă.

Un proiect depus în cadrul prezentelor apeluri poate viza:

  • una sau mai multe regiuni mai puțin dezvoltate;
  • regiunea mai dezvoltată București-Ilfov;

O operațiune nu poate viza atât una sau mai multe regiuni mai puțin dezvoltate cât și regiunea mai dezvoltată.

Parteneriatul transnațional nu este eligibil în cazul prezentelor apeluri de proiecte.

Grupul țintă eligibil în cadrul acestei cereri de propuneri de proiecte include numai persoane cu domiciliul legal în România.

Grup-ţintă

Grupul țintă eligibil în cadrul prezentelor apeluri de proiecte este constituit din:

- elevi din învățământul profesional și tehnic;

- elevi din învățământul dual;

Pentru a fi eligibile, persoanele din grupul țintă, la data intrării în operațiune, îndeplinesc cumulativ următoarele criterii:

  • au vârsta de până în 29 de ani la data intrării în operațiune;
  • sunt înmatriculați ca elevi în învățământul profesional și tehnic inclusiv dual la o unitate școlară din sistemul național de educație membră a parteneriatului ce implementează proiectul;
  • au domiciliul in regiunea/regiunile de dezvoltare vizate de proiect;
  • unitatea școlară unde este înmatriculat elevul este în regiunea/una din regiunile de implementare a proiectului.

Numărul minim de persoane incluse în grupul țintă, pentru o operațiune, este de 200 de persoane încadrate în categoria de grup țintă elevi din învățământul profesional și tehnic inclusiv dual, atât pentru proiectele ce vizează una sau mai multe regiuni mai puțin dezvoltate (Centru; Sud Muntenia; Sud Est; Nord Est; Nord Vest; Vest; Sud Vest Oltenia) cât și pentru proiectele ce vizează regiunea mai dezvoltată București Ilfov.

N.B: Stagiul de practică se poate desfășura și la angajatori din oricare dintre regiunile de dezvoltare ale României (atât regiuni mai puțin dezvoltate, cât și regiunea București-Ilfov) indiferent de regiunea în care grupul ținta își are domiciliul.

Durata maximă de implementare este de maxim 36 de luni si calendarul de desfășurare a activităților proiectului va fi corelat cu structura anului universitar.

Activități eligibile

Activitatea 1 – Acțiuni care vizează programe de învățare la locul de muncă (activitate obligatorie)

a) Stagii de practică pentru elevii din ÎPT, inclusiv din învățământul dual, instruire practică, laborator tehnologic etc. În cadrul acestei acțiuni se va avea în vedere:

  •  asigurarea condiţiilor materiale: utilaje, echipamente, materii prime, materiale consumabile, obiecte de inventar, materiale didactice, utilități necesare pentru practica elevilor, asigurarea echipamentelor de lucru şi de protecţie, a cheltuielilor necesare pentru asigurarea securităţii şi sănătăţii în muncă, examinările de medicină a muncii şi analize medicale obligatorii pentru elevi, transportul de la școală la agentul economic și retur pe perioadele de formare derulate la operatorul economic și/sau la unitatea de învăţământ;
  • asigurarea condiţiilor necesare pentru derularea probelor de admitere, pentru evaluările intermediare ale elevilor în cadrul pregătirii practice (dotări, materii prime, materiale consumabile, utilităţi etc.) pentru sprijinirea operatorilor economici și a unităților de învățământ;\
  • asigurarea spaţiilor de instruire cu dotările aferente pentru pregătirea teoretică şi cea de pregătire practică.

b) Organizarea examenelor de certificare a calificărilor profesionale în vederea creșterii calității și relevanței certificărilor pentru piața muncii:

  • asigurarea condiţiilor necesare pentru sprijinirea operatorilor economici și a unităților de învățământ la care se desfășoară examenele de certificare pentru desfășurarea examenelor de certificare a calificării profesionale ale elevilor (pe o perioada de cel puțin duratei unui an școlar);

Activitatea 1 este activitate obligatorie/activitate de bază, iar bugetul alocat trebuie să reprezinte minim 50% din bugetul total eligibil al proiectului.

Activitatea 2 -  Dezvoltarea sistemului de învățare la locul de muncă (activitate relevantă)

a)  Încheierea parteneriatelor/ convenţiilor între furnizorii de educație și formare profesională inițială (unităţi de învăţământ) şi partenerii de practică (societăţi comerciale/ structuri asociative, potențiali angajatori ai viitorilor absolvenți).

b) Crearea unui sistem de informare coordonată, în ambele sensuri: de la companii/sectorul privat către rețeaua unităților de învățământ privind nevoile lor de instruire, precum și de la unitățile de învățământ către întreprinderi/angajatori;

Cheltuieli eligibile/neeligibile

Cheltuielile acordate cu titlul de finanțare nerambursabilă pentru crearea/dezvoltarea de medii de practică (cum ar fi laboratoare, ateliere, etc.), pot fi efectuate atât de către unitățile de învățământ, cât și de către partenerii de practică publici sau privați, cu condiția ca activele achiziționate să nu fie utilizate, pe perioada de viață a acestora, în activități economice.

Contribuția la competențele și locurile de muncă verzi și la economia verde – minim 7.5%% din valoarea totală eligibilă a Cererii de finanțare.

Activitatea de informare și publicitate (capitolul cheltuieli indirecte) va prevede obligatoriu măsurile minime precum:

  • asigurarea vizibilității proiectului (prin expunerea unui afiș) la sediul/sediile de implementare a proiectului;
  • participanții din cadrul proiectului sunt informați în mod specific cu privire la sprijinul acordat prin FSE+;
  • documentele aferente proiectului (inclusiv certificatele de prezență sau alte certificate), să includă o mențiune cu privire la sprijinul acordat prin FSE+;

În funcție de specificul apelului de proiecte, pot fi bugetate activități specifice adresate grupului țintă, de tipul campanii de informare și conștientizare, campanii de recrutare a grupului țintă etc.; aceste activități nu reprezintă măsuri de informare și publicitate a proiectului, ci activități/subactivități de-sine-stătătoare, care vor fi bugetate la cheltuieli directe.

CHELTUIELI ELIGIBILE

Cheltuielile eligibile directe - reprezintă cheltuieli care pot fi atribuite unei anumite activități individuale din cadrul proiectului şi pentru care este demonstrată legătura cu activitatea/ subactivitatea în cauză

Cheltuieli aferente managementului de proiect:

  • Cheltuielile salariale aferente liderului de parteneriat/partener unic/partenerului;

Cheltuieli salariale:

  • salariale cu personalul implicat în implementarea proiectului (în derularea activităților, altele decât management de proiect);
  • contribuții sociale aferente cheltuielilor salariale şi cheltuielilor asimilate acestora (contribuții angajați şi angajatori)

Cheltuieli cu deplasarea:

  • pentru personal propriu și experți implicați in implementarea proiectului: cazare, diurna, transport (mijloacele de transport în comun sau taxi, gară, autogară sau port), taxe și asigurări de călătorie și asigurări medicale aferente deplasării;
  • pentru participanți - grup țintă: cazare, transport (mijloacele de transport în comun sau taxi, gară, autogară sau port), taxe și asigurări de călătorie și asigurări medicale aferente deplasării;

Cheltuieli cu servicii:

  • pentru consultanță și expertiză: aferente diverselor achiziții de servicii specializate;
  • pentru organizarea de evenimente și cursuri de formare: pachete complete (transport, cazare, servicii de sonorizare, interpretariat, servicii de editare şi tipărire de materiale pentru materiale pentru instruire/formare, materiale publicitare, etc);

Cheltuieli cu taxe/ abonamente/ cotizații/ acorduri/ autorizații:

  • achiziția de publicații/abonamente la publicații, cărți relevante pentru obiectul de activitate al beneficiarului, în format tipărit și/sau electronic, precum și cotizațiile pentru participarea la asociații;
  • achiziționare de reviste de specialitate, materiale educaționale relevante pentru operațiune, în format tipărit, audio și/ sau electronic;
  • taxe de eliberare a certificatelor de calificare/ absolvire;
  • taxe de participare la programe de formare/ educație;
  • cheltuielile aferente garanțiilor oferite de bănci sau alte instituții financiare;
  • taxe notariale;

Cheltuieli cu achiziția de materii prime, materiale consumabile și alte produse similare necesare proiectului:

  • materii prime și materiale necesare derulării cursurilor practice;
  • materiale direct atribuibile susținerii activităților de educație și formare;
  • Papetărie, materialele auxiliare, materialele pentru ambalat, alte materiale consumabile;
  • Licențe si software; multiplicare;

Cheltuieli cu hrana:

  • hrana pentru participanți (grup țintă) și alți participanți la activitățile proiectului;

Cheltuieli cu subvenții/burse/premii:

  • indemnizație de participare la stagiul de practica;
  • premii în cadrul unor concursuri;

Cheltuieli cu închirierea, altele decât cele prevăzute la cheltuielile generale de administrație:

  • inchirierea de spatii pentru evenimente, workshop-uri, training-uri, formare profesionala, servicii etc.;
  • inchirierea de spații aferente derulării activităților proiectului;
  • inchiriere echipamente, vehicule, diverse bunuri;

Cheltuieli de tip FEDR:

- achizitia de echipamente (inclusiv echipamente IT) mobilier, alte cheltuieli pentru investiții necesare activităților proiectului (exclus construcții, terenuri, achiziția imobilelor);

Cheltuielile eligibile indirecte – reprezintă cheltuieli efectuate pentru funcționarea de ansamblu a proiectului și care nu pot fi atribuite unei anume activități

Finanțare la rate forfetare de 15% (conform art. 54 lit (b) din Regulamentului (UE) nr. 2021/1060):

  • cheltuielile de tip FEDR, inclusiv cele pentru echipamente, și cheltuielile pentru închiriere și leasing;
  • indemnizație de participare în cuantum de 6 lei/oră, pentru elevii participanti la programele de stagii de practică;

CHELTUIELI NEELIGIBILE

  • cheltuielile prevăzute la art. 64 din Regulamentul (UE) 2021/1060;
  • cheltuielile efectuate în sprijinul relocării potrivit art. 66 din Regulamentul (UE) 2021/1060;
  • cheltuielile excluse de la finanțare potrivit art. 7 alin. (1), (4) și (5) din Regulamentul (UE) 2021/1058, art. 16 alin. (1) și art. 22 alin. (4) din Regulamentul (UE) 2021/1057 si art. 9 din Regulamentul (UE) 2021/1056;
  • achiziția de echipamente și autovehicule sau mijloace de transport secondhand;
  • amenzi, penalități, cheltuieli de judecată și cheltuieli de arbitraj;
  • cheltuielile efectuate peste plafoanele specifice stabilite
  • cheltuielile excluse de la finanțare de autoritatea de management prin ghidul solicitantului;
  • TVA recuperat pe baza declaraților depuse la ANAF.

Cheltuielile efectuate în cadrul proiectelor finanțate prin Programul Educație și Ocupare (directe sau indirecte, după caz) vor putea fi decontate:

  1. pe bază de costuri reale - documente justificative suport (state de plată, facturi etc);
  2. pe bază de opțiuni de costuri simplificate;

Valoarea proiectului și finanțarea acordată

Alocarea financiară este de 102.375.582,35 euro (contribuția UE+ contribuția națională):

a) 91.999.482,35 euro pentru regiunile mai puțin dezvoltate din care:

  • 78.199.560 euro sursa FSE+(85%)
  • 13.799.922,35 euro contribuție națională (15%);

b) 10.376.100 euro pentru regiunea mai dezvoltată din care:

  • 4.150.440 euro sursa FSE+ (40%)
  • 6.225.660 euro contribuție națională (60%).

Cursul de schimb care va fi utilizat pentru stabilirea acestei valori este cursul Inforeuro aferent lunii august 2023, respectiv 1 euro = 4,9308 lei.

Valoarea minimă şi maximă eligibilă/nerambursabilă a unui proiect, atât pentru regiunile mai puțin dezvolate cât și pentru regiunea dezvoltată:

  • Valoarea minimă: 201.000 euro
  • Valoarea maximă: 500.000 euro

Cuantumul cofinanțării acordate

Valoarea cheltuielilor nerambursabile reprezintă 100% din bugetul proiectului.  Rata de cofinanțare, din Fondul Social European Plus, în cadrul prezentelor apeluri este de:

  • 85% -  în regiunile mai puțin dezvoltate
  • 40%  - în regiunea mai dezvoltată

Evaluare și selecție

Evaluarea conformității administrative este complet digitalizată, realizată automat prin sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+, pe baza declarației unice, a cererii de finanțare, a bugetului și documentelor suport/justificative și a anexelor la cererea de finanțare încărcate de către solicitant în sistemul informatic MySMIS/2021/SMIS2021+.

Criteriile de evaluare privind eligibilitatea proiectului si a activităților sunt:

  • Încadrarea proiectului propus spre finanțare în programul operațional
  • Respectarea criteriilor de eligibilitate a cheltuielilor;  Includerea tuturor activităților obligatorii;
  • Respectarea condițiilor de acces stabilite în ghidul Solicitantului – Condiții Specifice.
  • Demonstrarea capacitații financiare a parteneriatului
  • Respectarea legislației europene și naționale, în cazul solicitanților entități finanțate din fonduri publice in ceea ce privește selecția partenerului/partenerilor ( unde este cazul);

Criteriile de evaluare tehnică și financiară aplicabile prezentelor apeluri de proiecte sunt:

❖ Relevanța – maxim 30 de puncte, minim 21 de puncte.  

❖ Eficacitate – maxim 30 de puncte, minim 21 de puncte

❖ Eficiență - maxim 30 de puncte, minim 21 de puncte.  

❖ Sustenabilitate – maxim 10 puncte, minim 7 puncte.  

Pragul de calitate stabilit pentru aceste apeluri de proiecte este 70 de puncte (proiectele situate sub acest punctaj  vor fi respinse).

Selecția proiectelor se va face în ordinea descrescătoare a punctajului obținut, în limita fondurilor disponibile pentru cererea de proiecte.

Depunerea proiectelor

Tipul de apel -  de tip competitiv, cu termen limită de depunere.

Data deschiderii apelului = 18.08.2023, ora 16.00.

Data închiderii apelului = 27.11.2023, ora 16.00.

Proiectele pot fi depuse exclusiv prin intermediul aplicației MySMIS2021/SMIS2021+ prin completarea și transmiterea acesteia online,  toate documentele aferente. 

Ghidul finanțării

Descarcă Ghidul Solicitantului

Căutați finanțare europeană

Finanțare inactivă
Perioadă de depunere proiect:

07 august 2023 - 12 ianuarie 2024

Sursa de finanțare
Programul Operațional:

Educație și Ocupare

Axa prioritară:

Prioritate 8 - Creșterea accesibilității, atractivității și calității învățământului profesional și tehnic

Vrei finanțare? Te ajutăm să iei legătura cu experții! Trimite-le un e-mail!

Cere ofertă de consultanță